Tuesday 29 May 2012

BeKaL UtK EsYa

Salam hari Selasa semua....

Pagi tadi aku dah excited bangun awal2 pagi semata2 nak masakkan bubur nasi buat si kecik.. Esya...

Sbnrnya dari hari Sabtu lagi aku dah start kenalkan dia ngn bubur nasi ni...  melampau betul ibu Esya kan.. tak menyempat-nyempat dah... padahal 06.06.2012 ni baru usia Esya genap 6 bulan... 

Hari First aku kenalkan dia ngan bubur nasi + carrot + ikan bilis... 
Response dia: dia kuarkan balik... mak aii.... aku tak putus asa... aku try bagi lagi... dan alhamdulillah dia terima.. walaupun tak byk yg masuk dalam mulut dia... hehehehe...

dan semalam aku buat lagi... kali ni aku buat bubur nasi + ubi kentang + ikan bilis.... 
Masa aku ambik ank2 aku kat umah pengasuh a.k.a jiran sebelah umah aku, Ayu.. dia ckp Esya mkn... habis gakla satu bekas kecik yg aku bekalkan.... waaa kemain berbunga dihati aku... buatkan aku semangat nak buat lagi... dan lagi...

Kalau boleh aku dah tak nak ulang lagi kesilapan aku buat kali kedua... 
masa anak first dulu.. aku mmg tak tahu sgt pemakanan baby... aku cuma tau.. bila dia dah boleh start ngan nestum... padahal... mknan yang kita sediakan sendiri ni lebih elok dan lebih berkhasiat dari makanan yang kita beli kat kedai2 tu... tp apa2pun aku tetap bersyukur juga.. sbb masa anak aku yang first tu.. aku letakkan dia kat sorg pengasuh pangkat makcik2... so dialah yg buatkan bubur utk anak aku... yg aku tau... pagi2 aku hanya htrkan anak aku tu dgn pakaian + pampers je... mkn2 semua.. dia yg uruskan... mmg byklah aku terhutang budi ngan dia... tima kasih byk2 makcik Zai.... walaupun skrg aku dah tak letakkan lagi anak aku kat bawah jagaan dia tp aku tetap terhutang budi sgt2 kat dia.... 

ok dah melalut ke arah lain lak ek.... so kita kembali ke tajuk asal iye.... 

oh iye.. sebelum balik keje semalam.. aku sempat jugakla menyinggah sekejap kat pasaraya berdekatan ngan umah aku tu... kebetulan aku ada belikan sayur bayam... apalagi menu hari ni utk Esya adalah bubur nasi + bayam + ikan bilis....

inilah bubur nasi yang aku bekalkan utk esya pagi tadi... dua jenis bubur... 
yang putih tu.. bubur nasi + ubi kentang + ikan bilis (stok semalam punya) dan yg color hijau tu... bubur nasi + sayur bayam + ikan bilis.... 


letak dlm 2 bekas yang comel2 utk 2x mkn... 


tambah ngan 4 botol EBM.... cukuplah buat bekalan Esya utk hari ni...

dan sayalah tuan empunya bekalan itu.... ekekeke....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@YatieMS