Tuesday 5 February 2013

KeLeTah AnaK-AnaK

Ehem... tetiba plak aku teringat kat anak2 aku.... rindu plak kat diorg... lebih2 lagi esya.. bila rindu... aku suka belek gambar2 dlm handphone.... kebanyakan gambar2 dlm phone aku adalah gambar anak2 aku je... kadang2.. aku tersenyum sendirian bila melihat pelbagai aksi dlm gambar2 tersebut... manisnya kenangan itu.... dan dari gambar2 itula juga aku boleh nampak diorg membesar dari sehari ke sehari... vidoe pun ada gak aku ambik... syukur sgt2... hingga ke saat ini aku rasa bertuah sgt2 sbb dapat lihat mereka membesar dan sihat... mmg aku tak nafikan adakalanya aku merungut keletihan.. tp bila ada kelapangan... aku belek semua gambar2 dan video.. ajaibnya... semua keletihan pergi camtu saja... 

Ini adalah gambar yg aku ambik hari ahad baru2 ni... semalam genapla usia dia setahun 2 bulan... usia yg masih dikira terlalu muda lagi... dah pandai meniru apa yg kakak buat... kakak pakai tudung.. dia pun sibuk jugaklah nak bertudung... kesian tgk dia terkial2 nak pakai... terus aku sarungkan aje... tersengih2 bila dia pun dapat pakai gak... sudah becok mulutnya tp hanya dua perkataan saja yg aku faham.. abah ngan bu... mmg itula perkataan yg jelas buat masa ini yg berjaya dia sebut... yg lain suma bahasa dia... hanya dia kot yg faham... paling aku suka.. dia pakar dalam memujuk... mmg pakar... 


teletah mereka saat selesai mandi... time baik.. mmg baik sgt2.. boleh bergurau senda... tp tak selalu macam ni.... kakaklah yg byk mengalah.. kadang2 aku kesian jugak kat dia... sesekali ada jugaklah dia melepaskan geram kat adik dia... 

dua2 mmg sukakan upin ipin... tp yg khusyuk melihat hanyalah kakak... si adik hanya boleh fokus sekejap sahaja... selebihnya.. dia lebih sukakan memanjat.. dan panjat..  dan panjat lagi kerusi itu.. hehehe.. 

Inilah kakak... sudah 5 tahun usianya... sekejap je rasa  masa tu berlalu... rasa cam kecik je lagi kakak ni... tp itulah realitinya... sudah bersekolah tadika... bertambah tanggungjawab kami sebagai ibu bapa... memberi ilmu secukupnya buat mereka bila sudah tiba tika dan waktunya... 

Kakak ni mmg selalu kena marah ngan aku... biasalah budak2.... kadang2 bila main... terkasar sikit kat adiknya... tak nak share main sama2... tercakap kasar dengan adik... mcm2 hal lagi la... 

Walaupun aku marah... aku bukan marah hilang gitu sahaja.... bila keadaan dah reda.. aku akan terangkan balik kat dia sbb kenapa aku marah.... biasanya aku akan peluk dia... masa tu laa aku akan bgtau yg aku ni bukan benci tp sayang kat dia... dan aku akan bgtau jugak yg semua perlakuan tersebut adalah tak elok.. selepas diterangkan camtu.... alhamdulillah... moodnya kembali baik.. boleh gelak2.. senyum2 balik pada aku.... dari sehari ke sehari... mmg aku nampak perubahan padanya.. 

Aduhai anak... walaupun berbagai ragam kamu berdua... walaupun seburuk mana rupa dan perlakuan kamu... kamu tetap dihati.... kerana kamu adalah anugerah yg paling berharga dan terindah buat kami selama-lamanya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@YatieMS