Wednesday 13 February 2013

Ke Hulu Bendul LaGi

Mcm dah takde tempat lain lagi untuk aku dan family nak pegi... asyik2 Hulu Bendul... Hulu Bendul asyik2.. hehehe...

Di saat orang lain pusu2 balik kampung... pakat2 menyesakkan highway... tp kami sefamily tetap ada kat Mantin, tak dapat nak join balik sekali... sbbnya husband aku tak dapat cuti panjang... cuma dapt cuti utk hari Ahad dan Isnin sahaja... so marilah kita sama2 buat taik mato sahajo... huhuhu...

Disebabkan kami tak dapat balik kampung.. hubby dah janji nak bawak aku dan anak2 berpicnic ke Bagan Lalang sahaja... sambil2 tu boleh la berBBQ sikit2 kat sana... okla kan... adala juga aktiviti yg boleh kami buat bersama....

Memandangkan hari Sabtu tu.. husband aku bekerja lagi.. mcm biasalah.. hanya aku dan anak2 je la yg ada kat rumah tu... rutin aku pun cam biasala jugak... mana2 pakaian yg kotor, aku sumbat dlm mesin basuh, mana2 yg bersepah.. aku kemaskan sikit2... mana2 yg berhabuk... aku lapla jugak... jaga anak2 dan memasak adalah wajib bagi aku bila hari cuti....

Tgh2 aku sidai kain... telefon aku berbunyi... cepat2 kakak hulurkan pada aku.... tp tak sempat pun aku nak jawab sbb dah terputus.... rupa2nya adik2 iparku nak dtg... sorry la iye... kak iparmu ni tak perasan lgsung ada mesej..... kesian korang kan.... htr mesej tapi tak terbalas2... biasala... kak iparmu ni busy je manjang... hehehe... 

Manalah aku nak dgr kan kalau telefonnya aku letak dlm bilik.. tp aku plak byk dok kat luar.. mmg sahlah aku takkan dgr... bila dah baca mesej tu... terus aku call.. risau gak.. kot2la diorg dah smpai... kang tertunggu lama2 kat stesen komuter tu... sib baiklah jugak.. rupa2nya diog masih lagi kat kl.... takdelah aku rasa serba salah sgt... hehehe...

Mmg  aku seronok bila dpt tau diorg nak dtg... mana tak suka kan... ingatkan kami je yg tak dapat balik... rupa2nya diorg pun sama... oleh kerana kita semua tak dapat balik kampung... marilah kita pakat2 berBBQ beramai2... hehehe...

Bila aku bgtau yg kami plan nak berBBQ kat Bagan Lalang... adik2 ipar aku ni pun nak ikut gak... dah agak dah... mesti diorg nak join... tapi kalau diorg taknak join pun.. aku akan paksa jugak diorg join sekali... iyela mana best hanya kami sefamily je kan... kalau ramai2 barulah syok sikit... tp kami ubah fikiran.. tak nak ke Bagan Lalang sbb kalau kat pantai... panas sikit.. kami plak nakkan tpt2 yg sejuk dan nyaman... jadi tempat yg sesuai adalah Hulu Bendul... bg aku okla... takdelah jauh sgt dari rumah aku tu... lagipun adik2 ipar aku ni.. belum pernah lagi sampai kat sana.... 

Jadi mlm tu... kami ke pasaraya yg berdekatan utk beli bhn2 berBBQ... tp takdelah byk sgt yg kami beli... seekor ayam... ikan cencaru 4 ekor... tp 2 ekor je kami bawak ke sana...sepeket hotdog dan sepeket burger... kebetulan lak.. adik2 iparku tu ada bawakkan juga beberapa ketul jagung... cukup la kan... itu pun tak habis kami mkn.. hehehe...

Malam tu... aku terus perap ayam dan ikan cencaru..... sebenarnya ni first time bagi aku memerap bahan2 utk berBBQ... resepi pun aku ambik kat internet je... maklumlah aku tak pernah buat... so tawakkal je la sedap ke tidak... 

Perancangan kami... pagi2 lagi harus bergerak ke sana.. sbb nakkan tempat yg berbumbung dan berdekatan dengan air.... tp last2 dekat2 kol 10 gakla kami bergerak... hubby la kata awal sgt... so ikut je la.. dia kan driver.... hehehe...

Sesampai di sampai... mak aiii.. mmg ramai betul org kat sana... bila diperhatikan mmg ramai yg berBBQ... sini asap.. sana asap... mmg bestla... 

Tp lagi best kami ni la.. bawak arang... tp apinya ngak mau nyala... cemana tu??? ni gara2 hubby aku ambik arang yg dah lama sgt kat belakang rumah kami... aku pun dah tak ingat... arang tu bila punya.. dan arang tu kami buat utk apa.... punyala lama arang tu tersimpan kat belakang rumah... hehehe..

Jadinya... alternatif lain... terpaksalah aku ngan adik ipar aku tu mencari ranting2 kayu utk dihidupkan api... dan nasib baiklah jugak sebelum ke sana tu... hubby dah belikan siap2 minyak tanah bg menyenangkan kami menghidupkan api.... udahla ranting2 kayu yg kami cari tu pun tak berapa nak kering sgt.... kalau tak.. ada yg makan ayam mentah2 nanti... ngeh..ngeh..ngeh... 

Terima kasihla juga kepada kedua adik2 iparku sbb bersungguh2 hidupkan api tu... kalau tak.. kempunanla kami ni nak makan ayam bakar kat sana.. huhuhu.... sbb itula aku sayang kat semua adik2 iparku ni.. mmg diorg ni sporting sgt2.... betul tak? kihkihkih...


Adik2 iparku... CikSue dan CikZa.... sorang tukang kipas.. sorang tukang bakor... aku.. tukang ambik gambo... hahaha...

Tgk... camana aku tak syg?? begitu tekun CikSue ni membakarnya tau...  


Sementara menunggu makanan tu masak... hubby setia melayan karenah puteri2nya... hehehe...

 Kali kedua esya ke tempat ni... first time dtang.. dia masih meniarap lagi... kali ni datang.. terus boleh main air... bukan main seronok lagi dia... 
  
Giliran hubby plak membakar... sbb ciksue nak main air plak... barula adil kan... aku plak mmg tak bakar langsung... sbb aku dah perap ayam tu... bakar2.. biarlah diorg plak yg buat... ngeh..ngeh..ngeh...

Inilah makanan ktorg pada hari kejadian... ayam pun dah tinggal beberapa ketul je lagi... bolehla kan daripada takde langsung.. betul tak? 


Ciksue dengan kakak.... Sbnarnya masa ni kakak dah terketar2 dah.. tp dia masih lagi nak main air.. bila disuruh naik.. bersungguh2 dia tak nak.... seronok betul agaknya tu.... 

Penuh mulut anak dara ni makan... nak tau tak... dia main sumbat je kat dlm mulut tu.. tp tak dikunyahnya... aduhai.... esya2.. mcm2 peel la... last2 aku kuarkan balik semua mknan dlm mulut dia... risau takut tercekik je...

Oklah.. semua yg datang adalah mandi.. kecuali aku... bkn tak teringin nak mandi.. mmg aku teringin...tp airnya sungguhla sejuknyaaaaa..... so batalkanlah niat tu.. aku rela mandi kat umah sahaja... hahaha.... bab kata hubby.. aku ni takutkan air... ahhh gasak je la.... 

Akhirnya... selepas tiga kali turun naik... makan dan mandi... tertido jugak anak2 aku ni... penat dan kesejukan kot.. hehehe... 

Lepas anak2 aku bangun dari tido... lebih kurang kol 4 kot.. kami pun kemaslah barang2 semua.. mau balik dah... huhuhu...

Untuk perkelahan kali ni... boleh dikatakan agak menyeronokkan.... semua suka... lebih2 lagi anak2 aku la.... so hubby... lepas ni bolehla kita buat lagi iye.... mgkin lepas ni BBQ kat pantai plak ke... 

hmmmm harus diusahakan... hehehe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@YatieMS