Wednesday 20 February 2013

Anak Aku - Kakak

Aku perasan... kakak seorg yg teramaaaaaaatlah sensitif orangnya... cepat tersentuh hatinya...  jika tersalah sikit... air mukanya akan cepat berubah... mulalah dia nak menangis... merajuk... bawak diri....

Aku perasan jugak... sejak esya lahir... dia mcm nakkan perhatian dari aku lebih dari adiknya... contohnya... ketika aku leka melayan esya.. aku perasan kakak memerhatikan aku... saat tu baru aku sedar... aku telah tersisihkan dia tanpa aku sengaja... ya Allah... apakah perasaan kakak tika tu?... bila itu berlaku.. aku akan cepat2 cuba ambik hatinya... sama2 melayan dan bergurau senda dgnnya jugak.. dan tika itu barulah aku nampk dia mula tersenyum dan bermain bersama... Sumpah... kasih sayangku tidak ada beza antara keduanya... sama sayang.. sama kasih... tp aku hanyalah manusia biasa... kekadang tanpa disedari... ada yg merasa tersisih... :(

Setiap hari... mmg adalah hari2 mencabar buat aku... lagi2 esya sekarang sedang giat malasak... sudah tau apa yg dia nak... dan paling aku geram... apa yang kakaknya pegang... itulah yg dia nak.... yg jadi pengalah adalah kakak jugak... dan tiap kali aku minta dia mengalah... tiap kali itulah juga dia tunjukkan muka sedih.... oh!! mgkin ini adalah tidak adil buatnya.... 

Jadi sekarang ini aku masih lagi dalam proses berlaku adil antara kedua-duanya... jika keduanya berebut mainan yg sama... seboleh2nya aku cuba pujuk esya... jika esya tak mkn pujuk... aku akan cuba pujuk kakak plak... jika cara itu tak berjaya jugak... cara terakhir.. aku angkut je mainan tu utk disimpan... biarlah kedua2nya tak dapat main...

Nmpak cam adil kan.... tapi... jgn ingat cara tu akan selesaikan masalah... sbb masalah lain plak yg timbul... kakak akan mula sentap dan mulalah babak menangis....  aduh... susah2x...

dia adalah anak yg baik... anak yang manja.. namun punyai jiwa yang amat sensitif... itulah KAKAK... 

"Kakak... kamulah intan... kamulah permata... dan kamulah juga segala2nya... kasih sayang ibu pada kamu tetap tidak berubah.... anak2 ibu.. ibu sayang semuanya..."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@YatieMS